Tvilsomt av Rogalands Avis

Mange har sikkert sett forsiden på Rogalands Avis idag, som slår stort opp at vi «Oppfordrer BARN TIL Å SKULKE»: 



Forsiden, sammen med ingress og journalistens vinkling, gir en tendensiøs dekning av saken fra avisas side. Det er ingenting i det Rød Ungdom har gjort, eller det Truls Dydland sier, som gir dekning for påstander om at vi vil ha barn med på denne aksjonen, eller at vi kynisk bruker barn i et «politisk spill», som avisa skriver. Vi organiserer ungdommer, og det er frekt å påstå at de ikke er i stand til selv å vurdere om de vil delta i en politisk aksjon.

Ting tyder på at dette er redaksjonens egen vurdering, framfor en objektiv framstilling av saken. Se bare på denne e-post-utvekslingen jeg hadde med nyhetsredaktør Lars Petter Einarsson i Rogalands Avis i går formiddag. Jeg hadde sendt dem en pressemelding om streiken, og fikk relativt saftige gloser tilbake. Ta deg tid til å lese hele, det blir ganske underholdende etter hvert!



Jeg sender pressemelding, og får følgende svar:

For eller imot lekser, jeg håper ikke dere har fått mine barn med på dette. Å bruke barn på denne måten for å få oppmerksomhet er siste sort. Skam dere.

LP

 

Mitt svar tilbake:

Nei, ærlig talt.
Dette er en frivillig aksjon, hvor vi ikke bruker noen, men der de som ønsker det kan delta. Vi har bevisst rettet arbeidet inn mot videregående skoler, og gjør lite for å få med folk på ungdomsskoler. Så viser det seg likevel at interessen for å jobbe mot lekser er svært stor på ungdomsskoler. Da kan ikke vi nekte dem å delta i aksjonen, men vi er klare på at de ikke har samme rettigheter til å få politisk fravær, og selv må være klar over mulige konsekvenser dette kan få. At engasjementet for politisk deltakelse er stor også på ungdomsskolen, håper jeg vi kan være enige om at er en positiv ting.

 

Det er for øvrig ikke første gang elever aksjonerer på denne måten, det har skjedd flere ganger tidligere, så vårt arrangement er ikke i noen særstilling.

Ha en fortsatt fin dag.

 

Mvh Iver

Leder i Rød ungdom

 

Einarssons svar tilbake:

Dette er en oppfordring til mine barn å gå til leksestreik. Spør jeg mine barn om de synes det er kjekt med lekser svarer de nei. De er et lett bytte for dere. Barn er i det hele tatt et lett bytte for voksne. Skam dere.

LP

 

Mitt svar:

Vel, det er ikke vår erfaring. Vi opplever at mange av elevene heldigvis har et reflektert syn på lekser, og ser fordeler og ulemper. Noen mener ulempene er størst, og støtter kravet vårt. Men mange er også tilhengere av lekser, og er uenige. Andre igjen er for leksefri skole, men mener at leksestreik ikke er måten å jobbe for det på. 

Vi mener forøvrig at argumentet "lekser er kjedelig" er den aller dårligste grunnen til å være mot lekser. Mye er kjedelig på skolen, men man må gjøre det likevel, fordi det er viktig og nødvendig for å lære. I motsetning til lekser.

 

Og jeg skammer meg fortsatt ikke.

 

Mvh Iver

 

Einarsson:

Jeg har en sønn på 12 år. Dersom jeg finner ut at voksne folk bruker ham som en brikke i et politisk spill blir jeg rasende. Siden du ikke skammer deg konkluderer jeg med at du er for ung til å forstå.

LP

 

Mitt svar:

Hvis sønnen din er 12 år, går han vel ikke en gang på ungdomsskolen(?). Da er han ganske ung, og jeg er helt enig med deg i at du burde ta en skikkelig prat med ham hvis han vil delta, for å forsikre deg om at det ikke er noe han bare hopper på uten å ha tenkt seg om. Slik foreldre burde gjøre med ungene sine i mange situasjoner. Heldigvis er det ingenting ved vår kampanje som hindrer deg i det. Vi har ikke noe å vinne på at elever som ikke støtter politikken bak deltar, det vil bare svekke vår troverdighet.

 

Mvh Iver

 

Einarsson:
Jo, han går i 8. Fyller 13 i november.

For øvrig bekrefter det du skriver at du ikke skjønner rekkevidden av dette. 12-åringer tar ikke stilling til ting som du som voksen gjør. Han hater lekser, men han har i motsetning til hva du forsøker å få til, respekt for gjeldende regler. Så han gjør dem, og han gjør dem bra. Om du som voksen forteller ham at han bør la være å gjøre leksene i protest er jeg mer usikker på hvordan det vil gå med ham framover. Faren for at han skal bli like uansvarlig som deg øker iallfall betraktelig.

LP

Mitt svar:

Jeg tror ingen elever har vondt av å lære å jobbe for forandringer i samfunnet. Jeg kan også opplyse om at mitt opprørske sinn verken har gjort meg uansvarlig eller til en samfunnstaper. Glimrende karakterer, god oppdragelse, respekterer trafikklys og ordensregler, går til og med Birkebeinerrennet! 

 

Men vi er vel såpass uenige om dette at det ikke er grunn til å fortsette samtalen.

 

I

 

Einarssons siste svar:

Du kan stoppe akkurat når du måtte ønske. Uansvarlig: Jo, til de grader. Det er høyst uansvarlig å oppfordre 12-åringer til dette.

LP


Mye tyder altså på at den nyhetsredaktørens forakt for denne aksjonen har gått foran en objektiv dekning av saken. Da er det bedre å gjøre som Bergens Tidende, som har latt skolebyråd i Bergen, Filip Rygg (KrF), ta jobben med å skjelle oss ut.

Edit: Jeg har nå endret Einarssons tittel, siden han er nyhetsredaktør, ikke politisk redaktør. Beklager den feilen. 

28 kommentarer

Econ

23.09.2011 kl.14:58

Hvorfor denne paniske iveren for å drepe alt initiativ? Hvorfor denne dyrkingen av latsabbene? Rødt står jo for en politikk som de siste 50 årene måtte stenge innbyggerne inne bak en mur for å hindre all flykt, og henretting av de som likevel forsøkte. Det hadde jo selv Iver fått med seg dersom han faktisk hadde gjort leksene sine. Det må være deilig å være så historieløs og slippe kritisk tenkning, men desto mer evneveik fremstår Iver og hans meningsfeller.

Iver Aastebøl

23.09.2011 kl.15:17

Ser du også har gått tom for argumenter, og heller tyr til myter for å begrunne din avsky mot RU. Det er mange av dere for tida. Forklar heller hvorfor du er for lekser, det ville vært mer interessant.

Econ

23.09.2011 kl.18:16

En ekte kommunist vil jo for enhver pris fornekte sin blodige historikk ettersom det tankesettet har begått historiens verste massakrer.

Du kommer uansett ikke til å skjønne hvorfor det kan være lurt å jobbe med det man skal lære til man forstår det, om det så innebærer å måtte jobbe med det etter arbeidstidens slutt.

Ja til lekser

23.09.2011 kl.22:34

Einig med Econ; me treng lekser. Econ er eksempelet på kvifor me treng lekser; utan dei blir me ein befolkning av kunnskapslause analfabetar. Hadde Econ til dømes satt av litt ekstra tid til lekser kvar kveld (i staden for å kverrulere på nettveven) kunne han lært at kommunisme er eit samfunn utan klassar, og ikkje diktatur.

23.09.2011 kl.23:58

Skjønner ikke redaktøren at RU er en organisasjon for og av ungdom, og at det er ungdommene selv som arrangerer leksestreikene? Hva blir det neste? "Kommunistene i RU spiser barna våre" ... Kan ikke se annet enn at dette er (god) gammeldags reaksjonisme, hvor redaktøren gir skoleelever en oppkonstruert offerrolle, og skyver dem foran seg. Einarsson mener tydeligvis skoleelever er for lettpåvirkelige til å ha medbestemmelsesrett i skolehverdagen og rett til å disponere egen fritid. Lavmål.

Lars Erik

24.09.2011 kl.07:00

"Det er bevist at lekser har liten eller ingen effekt for de fleste elever." Står det på hjemmesiden til Rødt. Skulle gjerne blitt henvist til denne forskningen. Selv har jeg hørt det motsatte, men pinlig nok har jeg selv ikke noe forskning å henvise til. Personlig synes jeg at jeg har langt bedre forståelse for fag jeg har arbeidet med hjemme uten foreldre. Jeg mener det er helt klart at mer øving øker forståelsen, derfor synes jeg at det er viktig at RU legger større vekt på å få fram hva som skal til i stedet for lekser. Mer fritid øker ikke kunnskapsnivået blant elevene, øvelse gjør mester. Dermed bør RU heller gå for at de vil forlenge skoledagene, slik at elevene kan få gjort oppgavene/leksene sine sammen lærere. Å skrike leksefri og mer fritid er å bruke barn og ungdom i et uansvarlig politisk spill.

Morten

24.09.2011 kl.19:21

"Visible Learning" ein rapport som er skrevet av John Hattie, som er sat saman av 50 000 forskingsprosjekt og dreiar seg om 80 millionar elevar visar at lekser har lite å sei for læring.
http://www.ssb.no/forskning/artikler/2010/1/1262878526.22.html
http://www.ssb.no/forskning/artikler/2009/1/1232542555.42.html
SSB konkluderer med det same og

David fra Larvik

24.09.2011 kl.21:20

Du skriver utrolig godt! Jeg er usikker på om Rødt er partiet for meg, men jeg liker veldig godt det jeg leser. Og når jeg leser bloggen legger jeg også merke til hvor mange som rakker ned på deg og partiet ditt uten å egentlig ha gode argumenter med seg.

Jeg tror denne bloggen kommer til å få mange ungdommer med i Rødt- Jeg synes du er flink, fortsett sånn.

John

25.09.2011 kl.08:59

Jeg skjønner ikke hvordan dere kan påstå at lekser ikke har noe effekt... Skal man lære seg noe må man ha tid til å sette seg ned og lese på stoffet. Sitter man inne på ett urolig klasserom er det etter min erfaring mye vanskeligere å få gjort arbeidet skikkelig. Føler selv alt arbeidet belønnet seg og tror en leksefri skole vil senke nivået.

Dagur

25.09.2011 kl.12:46

Må si meg uenig i å fjerne lekser fra skolen. Mange elever får mer kunnskap av å lese i boken hjemme og gjøre lekser der enn å gjøre det i klasserommet. Vi har mange lærere som er ikke særlig flinke og derfor risikerer du å få en dårlig karakter hvis du bare hører på læreren i timene men ikke går hjem og leser i boken og prøver å gjøre noen oppgaver selv. I fjor så hadde vi en klasse av elever som strøk nesten alle(tror de fikk 2 i faget) fordi at læreren lærte oss feil stoff og ingen forsto hva han holdt på med mest for tiden. Men, han ga oss også litt lekser og jeg gikk hjem og gjorde de leksene og til og med mer enn det vi trengte og jeg fikk 5 i standpunkt i faget. Hvis jeg hadde ikke gjort det tror jeg min karakter i faget hadde vært på samme nivå som de andre. Lekser hjelper faktisk ganske mye.

Iver Aastebøl

25.09.2011 kl.13:15

Det ble etterlyst kilde for påstanden om at mange elever ikke får noe igjen for å gjøre lekser. Her er forskningen vi viser til: http://www.ssb.no/forskning/artikler/2010/1/1262878526.22.html

Forøvrig ringte Einarsson meg nettopp og var irritert over at jeg ikke hadde gitt ham beskjed om at jeg hadde lagt dette ut. På det punktet kan vi være enige, det var dumt at jeg glemte å si ifra.

Lars Petter Einarsson

25.09.2011 kl.13:23

En betydelig mangel på denne underholdende bloggen er grunnlaget, altså teksten du sendte meg. Hvis du ikke selv vil legge den ut, kan jeg gjøre det for deg. Det er jo ikke så vanskelig å påstå at 'Det er ingenting i det Rød Ungdom har gjort, eller det Truls Dydland sier, som gir dekning for påstander om at vi vil ha barn med på denne aksjonen, eller at vi kynisk bruker barn i et «politisk spill», som avisa skriver.' uten at du legget ut det du sendte rundt til landets redaksjoner.

Debatten i denne bloggen handler om det er bra med lekser eller ikke. Det er altså ikke det emnet Rogalands Avis stiller spørsmål ved, men om det er bra eller ikke å bruke 12-åringer som aktive politiske brikker.

Jeg gjentar gjerne: Skam dere!

Iver Aastebøl

25.09.2011 kl.13:39

Du står med ryggen rak, Lars Petter. Det skal du ha for, selv om vi er svært uenige.

Her er for øvrig pressemeldingen som ble sendt til Rogalands Avis: http://sosialisme.no/nyheter/2011/09/700pameldtleksestreik/

Synes ellers det er flott at debatten i kommentarfeltet handler om leksefri skole er bra eller ikke. Det er jo litt mer interessant enn hvorvidt vi bruker barn i et politisk spill.

lassegs

25.09.2011 kl.23:33

Den gode redaktør Einarsson heiser seilene og gjør klar til kamp mot umoral. Hva kan stoppe han, når han har fortidens vind i ryggen? Barn skal sees, ikke høres, dissenter skal skamme seg!

Atle

26.09.2011 kl.09:41

Lars Petter Einarsson: Jeg syns det er utrolig at man får beskjed om å skamme seg når man prøver å stå for politiske saker man er enig i. Men jeg vet ikke om jeg skal være overrasket, for det er stort sett det man får høre når man støtter Rød Ungdom for tiden.

Lars Petter Einarsson

27.09.2011 kl.00:33

Hei, Atle (og andre). Ingen skal skamme seg over sine politiske standpunkter, da har jeg ikke formulert meg tydelig nok. Jeg har ikke tenkt veldig, veldig mye over det, men dere har utrolig mange gode argumenter for at skolen bør være leksefri.

Det dere skal skamme dere over, er at dere går på 12-åringer og får dem med på en politisk aksjon. En aksjon som gir dem nedsatt oppførselskarakter og i det hele tatt får betydning for deres forhold til skolen.

Hadde dere for eksempel holdt barneskolen utenfor, og bare gått på videregående, hadde det vært greit for min del. Men 12 er altfor ungt, som far til en 12-åring reagerer jeg kraftig på dette.

Dere er kanskje for at kommersielle aktører som McDonald's eller spillprodusenter skal få lov å drive slike aksjoner rettet mot 12-åringer også?

Veslemøy

27.09.2011 kl.08:27

"Det er skikkelig dust å si meningen sin høyt, 12åringer kan finne på å være enige"

Marius Graff

29.09.2011 kl.11:03

Lars Petter: Denne aksjonen er for ungdomskolen og videregående, hovedsaklig rettet mot VGS, så jeg skjønner ikke hva du vil fram til.

Jørgen

30.09.2011 kl.23:04

Til dere som er imot:

Jeg går selv i 8 klasse, fått anmerkninger, men gjør det noe? NEI, for de forsvinne fra vitnemålet. Jeg syns at vi som er elever skal få være med å bestemme hva vi gjør på skolen og at ikke dere voksne alltid skal bestemme alt! vi går på skole selv nå ting har antagelig forandret seg fra når dere gikk på skolen. Jeg har selv vært med på leksestreiken, har hatt 3 prøver denne uken, allikevel har jeg får to 5ere og en 4er. Så det med at du blir dårligere av lekser er bare tull, for lærerene for mer tid til å undervise oss.

Jørgen D. Dydland

01.10.2011 kl.00:24

Til dere som er imot:

Jeg går selv i 8 klasse, fått anmerkninger, men gjør det noe? NEI, for de forsvinne fra vitnemålet. Jeg syns at vi som er elever skal få være med å bestemme hva vi gjør på skolen og at ikke dere voksne alltid skal bestemme alt! jeg går på skole selv nå ting har antagelig forandret seg fra når dere gikk på skolen. Jeg har selv vært med på leksestreiken, har hatt 3 prøver denne uken, allikevel har jeg får to 5ere og en 4er. Så det med at du får dårligere karakterer av en leksefri skole er bare tull, for lærerene for mer tid til å undervise oss.

skrev litt feil på den andre :/

Atle

01.10.2011 kl.09:51

Lars Petter Einarsson: Truls Dydland har her i Rogaland vært rundt på alle videregående skoler i fylket. Ingen barneskoler. På ingen måte har dette vært noe som har blitt rettet mot barn. Jeg sier som Iver også har sagt, at når de først involverer seg, syns jeg det er positivt.

Det jeg har gjort i tillfeller der ungdomsskoleelever vil støtte saken, er at jeg har sagt at de må lese seg skikkelig opp på både leksefri-saken, samt Rød Ungdoms politikk generelt.

Maren

01.10.2011 kl.15:08

ALTFOR BRA! JEG LER OG LER OG LER!!!!

Men fra spøk til alvor, det er synd at man ikke blir tatt på alvor for meningene sine når de er såpass gjennomtenkte og godt begrunnet.

heh

02.10.2011 kl.23:56

Einarsson er en vits , det er elevene selv som vet hva de trenger for å lære. Når lærern min på ungdomsskolen stod og skrek meg i trynet fordi jeg ikke gjorde leksene mine fordi de ikke gjorde noen forskjell. Så fikk jeg bare enda mer lyst til å gi så langt faen, og det har jo blitt folk av meg også, og nei , jeg er ikke dårlig på skolen =) Jeg vet hva slags oppfølging jeg burde hatt på ungdomsskolen, det vet ikke lærerne , rektor, fylkesmann eller diverse professorer, det vet elevene sjøl.(selvom de er 12 år gamle)

Doktor Daniel

10.10.2011 kl.09:57

Interessant at han seier det same igjen og igjen og stadig terper på dette med 12-åringer. Eg tykkjer heller ikkje at folk skal skamme seg for alt mogleg, og det er trist at nokon har så lite sjølvrespekt at dei ikkje ein gong vil forsøke å kome godt ut av ein diskusjon sjølv om dei har dårlege argument.

Econ

10.10.2011 kl.10:37

Ja til lekser, kommunismen har helt klart vært preget av fred og fordragelighet opp gjennom historien, og har nesten ikke vært plaget av terrovelder, massedrap, undertrykkelse og egne luksusgoder for partitoppene.

Når man må mure sine egen befolkning inne for at de ikke skal flykte fra styresettet, er det ikke sikkert det er befolkningen det er noe galt med.

Lekser

10.10.2011 kl.21:28

Kanskje denne Truls Dydland burde gjort litt mer lekser selv. Ser han er ute og hevder han har betalt 36% skatt av barnehageassistentlønn bla. Da har du virkelig bomma..

Jørgen D. Dydland

14.10.2011 kl.11:26

nei det er sant. han tjente ca. 200 000 og skattet 36% av det!

Trond

14.10.2011 kl.14:17

Med 200000 i lønn og uten andre inntekter og spesielle fradrag utover minstefradrag skal han skatte ca 20%. Det er mulig det står 36% i skatt på skattekortet hans, men da er det i såfall marginalskatten hans. Han har neppe hele inntekten sin i overtid.

Skriv en ny kommentar

hits