Vant over Jack & Jones



Yes! Som Side2 skriver i dag: Nå har Forbrukerombudet dømt Jack & Jones for kjønnsdiskriminerende reklame. Med andre ord leder vi 2-0 mot motebransjen. Nå får vi håpe de tar hintet. Hvis ikke tar vi gjerne kampen på nytt, hvis de vil tape flere ganger.

10 kommentarer

Frida

10.06.2011 kl.16:23

HURRA!

Envy, much?

10.06.2011 kl.22:42

Hehe, vi har for lengst skjønt at dette bare handler om misunnelse. Hadde dere gått konsekvent ut og kritisert alle reklamer som bruker kropp (kvinne og mann) skulle jeg respektert meningen deres. Ser ikke no galt i Jack and Jones reklamen. De bruker nakenhet hos begge kjønn. Den oppmuntrer til trening og sunt kosthold. Hvordan motiverer den? Jo, med å vise at interessen fra hotte damer kommer når du ser bra ut. Menn liker deilige damer, sånn er det bare. Det er ikke til å overse at alle dere som går å henger opp plakater (på plakatene) ikke falle under den kategorien. Det er ikke opp til dere å bestemme hva som er anstendig og hva som ikke er det. Ser på denne reklamen som likeverdig med en lottoreklame som fokuserer på at dersom du kjøper kupongen så får du penger.

enkommafire

10.06.2011 kl.23:24

ok, her skulle jeg egentlig bare skrive "hurra!", men så leste jeg gjennom kommentaren over meg. herregud, så provosert jeg blir av at noen kan skrive noe sånt? jeg vet at det kanskje ikke er noe å bry seg med, og ikke mer enn en anonym kommentar på noens blogg - men så lenge det finnes meninger som akkurat det, er det faen ikke rart enkelte aspekter ved verden i dag er som de er.

trekommato

11.06.2011 kl.02:47

Det er merkelig hvordan feminister alltid bruker kritikk som et argument for at de selv har rett.

trekommato

11.06.2011 kl.18:03

Jeg tar rett og slett å gjennomgår en god del feministiske temaer i dette innlegget.

Er enig med trekommato.. Hver gang feminister får kritikk for sine synspunkter bruker de det til å liksom "bevise" at de blir undertrykt. Hvis jeg møter en feminist som kjemper for likestilling i Norge gratulerer jeg han/hun med å ha oppnådd målene sine. Jeg mener at reklamene burde fortsette å ha ytringsfriheten sin. Gjerne bruke menn i bar overkropp og kvinner i bikini, dersom de ønsker det. Så lenge ikke barn utsettes for pornografisk innhold er det greit. Jeg merker dere reagerer på at det stort sett er de pene menneskene som blir brukt. Ja, det er sant, men blir det ikke litt rart å pålegge reklamebransjen å bruke mindre attraktive mennesker? Litt nakenhet må vi da tåle. Det er da tross alt helt naturlig, og ingen grunn til å lage så mye oppstyr ut av.

Jeg er såklart for like rettigheter og muligheter for begge kjønn, men det har vi da ærlig talt oppnådd. Synes faktisk at det begynner å bikke andre veien nå jeg, med tanke på tvungen verneplikt for menn, kjønnskvotering i ikke-representative yrker osv. Mødre har mye større rettigheter enn menn, til tross for at begge er like mye foreldre. Menn har ingenting de skulle sagt i abortspørsmål. Dersom en kvinne blir gravid, og bare hun vil beholde barnet, får hun beholde det. Dersom en kvinne blir gravid, og bare faren vil beholde det, får hun ta abort. Ja, det er hennes kropp, men det er fortsatt ikke rettferdig. Ja, det er hennes kropp, men likevel..Ikke kom med at du burde tenke på følgene før du hoppe til køys, for det kan likegodt være det ene kjønnet som ønsker abort som det andre. Har faktisk en kompis som fikk damen sin gravid, fordi hun skylte en og en p-pille ned i do hver dag, så det så ut som hun tok dem. Det er rimelig sleipt, og jeg forstår godt at han er bitter, da han overhode ikke ønsket seg barn på det tidspunktet.

Når det gjelder voldtekter, så blir det helt feil at dere klager på at det så godt som bare er kvinner som blir voldtatt. Hvorfor skjer det? Jo, det er så godt som umulig for en kvinne å voldta en mann. Både av fysisk og seksuelle grunner. 95% av menn er hetrofile, og dermed blir også majoriteten av offrene kvinner. Det er ikke bra at menn blir stemplet som "ute av kontroll til å styre seg". Voldtektsstatistikken viser ikke at menn er idioter, og kvinner er plettfrie.

Når det kommer til lønningene, så tror jeg nok dere må ta en titt på statistikkene. Ja, menn tjener stort sett bedre enn kvinner, men er dette pga diskriminisering? Menn jobber flere timer enn kvinner per uke, i de samme jobbene. Kvinner tar flere fridager enn menn. Menn er mer villige til å jobbe ute, i regn, snø og annet dårlg vær. Menn er i en del felter mer produktive enn kvinner, og respekterer tidsfristene mer. Jeg vet at dere ikke liker det, men statistikken viser det. Og hvis dere virkelig tror at kvinner er like kompetente, men tjener betydelig mindre, så må dere spørre dere, hvorfor i all verden ansetter bedriftene menn? Jeg sier ikke at kvinner er i stand til mindre enn menn, men det er klart at kvinner er mer familie-fokusert. Faktisk så tjener ugifte kvinner uten barn mer enn ugifte menn uten barn. Dette viser at kvinner som er dedikerte til karrieren sin, er like kapable som en mann. Og nå kan dere si? Samfunnet legger press på kvinner for å ta vare på familien å nedprioritere jobben, og det er urettferdig. Og til det kan jeg si: Samfunnet legger press på menn for å prioritere jobben og bringe mat på bordet, og det er urettferdig. Kvinner er mer familie-fokusert, og dermed er det slik.

Dere klager på at det er ferre kvinnelige politikere og lignende enn det er menn. Selfølgelig er det slik fordi mange flere menn vil blir politiker enn menn. Faktisk så er det mye kjønnskvotering(i dette tilfellet er kjønnskvotering riktig fordi mange forskjellig grupper må bli representert i politikk) i dette yrket, fordi det er nødvendig å få inn kvinner. Majoriteten av velgerne er kvinner også.

Jeg prøver ikke å undergrave alt arbeidet den feministiske bevegelsen har gjort for kvinner opp igjennom, men nå må dere snart innse at å si at kvinner i vesten er undertrykte er rett og slett ikke sant. Jeg håper at i fremtiden så vil feminister bruke tiden sin på å bekjempe kjønnsdiskriminering der den virkelig finnes. Og det er ikke her i norge.

Ble et langt innlegg, men håper noen orket å lese :)

Daniel

14.06.2011 kl.19:36

Hei,

Tenkte bare jeg skulle gi et kort svar til deg trekommato. Først og fremst er jeg ganske uenig både i selve innlegget ditt og konklusjonen din. Anbefaler først og fremst at du tar en titt her: http://www.youtube.com/watch?v=gkp4t5NYzVM&feature=player_embedded

Med kameratslig hilsen,

Daniel

Elias J. Liavaag

15.06.2011 kl.14:05

Æsj, fysj og fyyy, dama på reklamen er altfor tynn etter min smak... hater måten moteindustrien bare bruker syltynne modeller som like godt kunne ha kommet rett fra Auschwitz. Dette gir helt feil inntrykk på de fleste kvinner. Kvinner som faktisk ser ganske nydelige ut, blir presset til å tro at det ikke er de som er ideelle, men de utmagrede modellene som motebransjen bruker. Er vel ikke så mange menn som synst at ribbein er noe særlig sexy? likevel manipulerer dette kvinner til å tro at det FAKTISK er sexy med ribbein... fysj og fyyy!

tjoheyy

15.06.2011 kl.23:41

Elias, dersom du ikke mener at du er unntaket i regelen, så må du spørre deg...

Reklamer skal appelere og dermed bruker man appelerende modeller...Hvis hun dama på reklamen er så stygg, hvorfor bruker de henne som modell? Det er kanskje mulig å forandre hva mennesker syns er pent, over tid, men hvorfor skulle man gjøre det når man bare kan bruke dagens ideal, og selge mest mulig?

John

16.06.2011 kl.12:50

Trist at de skal bli så sjalu at de blir nødt til å sabotere andres arbeid.

Jeg ser porno daglig overalt...

03.02.2012 kl.13:27

Lættis at kapitalisme fører til at folk kan "være pene" og leve av det.

1. Skjønnhet er objektivt og er egentlig ingen målbare evne som sådan.

2. Dere forbrukere som støtter bransjen oppfører dere jo som bransjen vil ved at dere støtter dem - gratulerer.

3. Like rettigheter for begge kjønn har jo bare tatt ca 4000 år++ å få til, så da klarer vi nok en generasjon til med sutrende mannfolk som vil kontrollere kvinnen og se på henne som et objekt.

4. Hvorfor skriver alle som støtter opp om bransjen over her, om nettopp denne bransjens sexfokus som om det er en nødvendighet? I gamle dager var det en sunnere holdning til klesbransjen, da dreide det seg om håndverk og klær, og å kle opp personer i hver sin stil i klær som passet hver enkelt sin kropp og sjel. Er dette for mye å be om?

...likestilling handler også om å få flere kvinner inn i reklamebransjen, og kanskje da kan vi få en mrosom og smrt reklame som ikke involverer nakne damer og påkledde menn. Det er et problem at nakne kvinner benyttes som reklame for klær BÅDE til kvinner og menn. Da lurer man på om det ikke blir lagt uretmessig mye press på et kjønn.. Man begynner å lure.

Skriv en ny kommentar

hits