Forby russefeiringa!



Nei, det er ikke det vi mener, selv om NRK vinkler det litt sånn i en sak de har laget i dag.

Poenget er at russetiden er i ferd med å bli en fest for eliten.

Med millionbusser, dekknavn, russelåter, billetter pluss haugevis av tøy og utstyr er russefeiringa særlig på Østlandet i ferd med å bli så dyr at mange ikke har råd til full pakke. De to største selskapene omsetter for 70 mill. kr. årlig, og i 2009 tok de ut over 10 mill. kr. i utbytte. Det er altså noen som tjener gode penger på kappløpet.

At russefeiringa på Østlandet er i ferd med å bli for dyr, er det mange som er enige om. Likevel er det få som har kommet med konkrete forslag til hva man kan gjøre. Derfor har vi tenkt litt, og kommet opp med to forslag.

1. Utbyttestopp på russeindustrien
Hvis selskapene som spesialiserer seg på russetiden, ikke får ta ut aksjeutbytte, har de ikke lenger samme motiv for å vokse mest mulig, siden de ikke kan ta pengene ut av bedriften.

AUF mente dette var et pekefinger-forslag. Da har de misforstått. Vi vil ikke moralisere og be folk bruke mindre penger, men heller begrense de kommersielle selskapene som står bak og presser på for dyrere russetid. Mest komisk er det likevel at deres alternativ til vår påståtte moralisme er - hold deg fast - holdningskampanjer!

2. Rettferdige busskåringer
Mesteparten av pengene går med til utstyr, lyd osv til bussen. Derfor burde man bli enige om et tak for hvor mye penger bussen kan koste per person for at den skal få være med i kåringene. Kanskje 20 000 kr er passe? Det er fortsatt mye penger, og nok til å lage fantastiske busser. Da blir busskåringene en konkurranse flere kan delta i, og det handler mindre om å bruke mest mulig penger, og mer om å bruke dem smartest mulig.

Disse forslagene er veldig konkrete, og vil forhåpentligvis ta den verste brodden av pengepresset. Men den aller mest effektive medisinen er å utjevne økonomiske forskjeller generelt. Der går det ikke akkurat riktig vei. Siden 80-tallet har de superrike gått fra å tjene 26 gjennomsnittsinntekter i året, til å tjene 178. Det er denne ulikheten som gjør at vestkanten kan ha råd til en russefeiring mange på østkanten ikke har råd til. Gjør man noe med det, hadde man kanskje ikke trengt disse reguleringene.

Ingen av forslagene er perfekte, men de burde være nok til å få i gang en debatt om hva man kan gjøre med noe nesten alle er enige om er et problem. Har du noen forslag? Kom med dem!

 

10 kommentarer

Kamerat nr. 3

11.05.2011 kl.15:57

Jeg må få tørre å protestere en liten andel akkurat på dette. Jeg har selv tenkt å ta del i russefeiringen, riktig nok til neste år, men likevell gleder jeg meg. Det er ikke noe galt med å ville ta del i denne feiringen, som har vært en del av ungdomens historie her i landet. Først vil jeg si at jeg er helt enig når du sier at du vil ha utbyttestopp på russeindustrien, for det er kvalmende og repulsivt at de tjener slike summer som de gjør. Men jeg vil også trekke inn det at russefeiring varierer noe voldsomt fra landsdel til landsdel, fra by til by. Det varierer også fra folk til folk. Selv er jeg på buss, her på Østlandet. Vi er en budsjettbuss, og kommer til å bruke MYE mindre enn 20 000 kr pr. pers. Hva de ulike individene på de ulike bussene vil bruke, er deres eget problem. Det er noe jeg mener burde være valgfritt, da det er de som selv skal betale (selv om noene pappaer betaler).

Russetiden skal handle om fellesskap. Det skal knytte sammen ungdom fra hele landet i en stor feiring, et slags overgangsrituale, om du vil. At noen får det til å handle om å bruke mest mulig penger, er synd. Dette er igjen noe de velger selv. Derfor synes jeg de skal få lov til å kaste 70 000, kanskje 100 000kr, ut av vinduet.

Jeg kan godt forstå at du tar opp dette, for jeg er enig med deg at det er et problem. Men er det virkelig et alment problem? Er det nødvendig å bruke mye ressurser på dette, når det er så mye annet som er galt her i verden? Jeg vet bare at jeg kommer til å ha en fantastisk tid neste år, og det kommer ikke til å koste meg hele verden :)

Lars

11.05.2011 kl.16:14

Jeg skulle egentlig vært russ nå, men jeg droppet det. Det er litt rart å være en av de få som faktisk skifter bukse daglig, men det går ganske greit.

Grunnen til at jeg valgte å la vær å delta i russetiden var at innen russetia kom, var jeg allerede dritlei av den. Helt siden.. 10 klasse, kanskje, har jeg hørt om russetia. Dette er tre uker som folk bruker flere år på å planlegge, voldsomt med penger og energi - dessuten er dette et område hvor det er kultur på å innta gift. Ikke at jeg er for å forby alkohol, men det å skulle oppfordre våre unge til å drekke seg dritings rett før eksamen er bare tåpelig.

Hadde jeg bestemt, så skulle det ikke være noen russetid. Dette hadde dessverre blitt fulgt med opptøyer i gatene.

Derfor er jeg veldig enig med deg i idéen om at russeselskapene ikke skal kunne ta ut utbytte. Then again, jeg er jo imot privat eiendom generelt, så det er kanskje ikke så rart. Ah well.

Tobias

11.05.2011 kl.16:52

Jeg har selv spart opp penger til Russetiden ved å jobbe på Kiwi, og planlegger å bruke l mer en 20.000. Hvem er du til å fortelle meg hvor mye av mine gene penger jeg skal bruke!!!

Oyvind

11.05.2011 kl.19:00

Hei Iver,

Beklager paa forhand at det ikke finnes hverken ae o eller aa i denne meldingen. Skriver fra utlandet ;)

Er enig med deg i det du sier - blant annet det faktum at russefeiringen har lopt lopsk og at dette ikke er bra for felleskapet Norge.

Men fra et kommunikativt staasted synes jeg likevel du bor presisere at det ikke er det at det finnes "noen som tjener gode penger på kappløpet" som er problemet per se, men heller det at dette gaar utover de svakere i samfunnet grunnet en okende ulikhet i inntekt. Hvis ikke dette presiseres, og det har ikke blitt presisert tidligere heller, vil RU og Rodt fortsatt fremsta som okonomifiendtlige raddisser, enn som reale og fornuftige mennesker som tror pa felleskapet og en likere fordeling av godene. Det er viktig for RU, Rodt og et fremtidig Norge at dette kommer frem, for det er slik man vinner valg.

Lykke til!

Andreas

13.05.2011 kl.09:46

Bare lurer på en ting... Siden du er imot de store firmaene som tjener fett på russetiden, Burde ikke du være imot konfirmasjons industrien og alle de butikkene som også tjener masse på denne feiringen ? Eller jul ? eller påske? eller halloween ? Disse høytidene og feiringene. Får også butikkene til å tjene store penger på å salge ting til tisse høytidene og feiringene. Så hvorfor så hardt ut mot Russe feiringen ?

Trond

13.05.2011 kl.10:17

Andreas, du vet jo at Iver er i mot butikker og bedrifter. Bortsett fra når han selv får nytte av skatteinntektene de skaper da selvsagt.

Kapitalist

13.05.2011 kl.10:21

Nok et idiotforslag fra kommunistene. Pengene blir jo ikke borte ved at de ikke kan tas ut som utbytte. Det er minst fire måter å omgå dette på:

1) ta de ut som lønn i stedet

2) legge ned selskapet og ta ut egenkapitalen

3) selge selskapet til et annet med samme eiere, og ta utbytte i det andre selskapet i stedet

4) selge de samme produktene som privatperson i stedet for som bedrift

Pengene er de samme, og Iver sitter fremdeles igjen som en utronka kuk, like lutfattig og bitter som alltid

http://iveraastebol.blogg.no/

13.05.2011 kl.16:02

@Kapitalist: På kort sikt vil det sikkert bli noen sånne løsninger for å komme unna med pengene som allerede er tjent. På litt lengre sikt vil derimot utbyttestopp gjøre det mindre interessant å investere i russeindustrien kun for profitt. Det betyr enten at man sitter igjen med selskaper med genuin interesse av å selge bra russeutstyr, ikke bare tjene penger. Eller så flykter alle investorene, og ingen vil selge russeklær lenger. Tror ikke det er så realistisk. Men hvis det skjer, burde russen selv fikse det problemet ved å organisere sitt eget selskap som selger klær til dem. Det likner jo litt på det de har gjort med ROK (uten at jeg vet så mye om hvordan dem fungerer).

Men innvendingene sier jo mer om hvor vanskelig det er å få regulert kapitalistisk markedsøkonomi, enn om at forslaget mitt er dårlig. Jeg har en løsning på hva vi kan gjøre med kapitalismen, å bytte den ut med sosialistisk folkestyre. Det vil funke enda bedre enn utbyttestopp på enkelte bedrifter. Hva er dine løsninger for at russetiden skal være for alle?

Iver Aastebøl

13.05.2011 kl.16:21

@Andreas: Russetiden i seg selv er kjempebra. Men den burde være en fest alle kan være med på, ikke en kjøpefest noen blir ekskludert fra. Problemet er at russeindustrien presser på for at man hele tiden skal bruke mest mulig penger på utstyr til feiringa. Da er det ikke lenger et fritt valg hvor mye penger man skal bruke, men noe du presses til. I dag gikk forbrukerombudet ut mot den aggressive markedsføringen, og mente den var ulovlig. Russeservice kontakter elever som skal bli russ i 2014 og ber dem registrere seg på nettsidene deres allerede nå, før de har starta på VGS...

Så kan man selvfølgelig mene at mange andre ting er like ille, som jul osv. Og det er det sikkert. Det er grunnen til at jeg er mot hele kapitalismen, som er avhengig av vekst og stadig økt forbruk. Der er vi sikkert enige: Det er bedre å endre hele systemet bak, enn å bare nøye seg med å kritisere symptomene. Derfor gidder jeg ikke å være mot alt som er av kjøpepress hele tiden, men prøver å finne midlertidige løsninger som kan gjøre det litt bedre.

Jonny

19.05.2011 kl.23:04

Hei Iver.

forslagene dine er komiske. personlig leser jeg bloggen din fordi jeg vil høre utrolige morro forslag til løsninger for problemer av ulikt slag.

forslag 1)

- hvem ville selge russeklær uten mulighet til utbytte/vanlig avkastning? riktig svar: ingen

- et forbud ville komme som lyn fra klar himmel: ingen forutsigbarthet for næringsliv, og bedriftene som har masse ansatte, og betaler skatt av utbytte.

jeg tror ikke du ikke forstår dette, men da: hvorfor foreslo utbyttestopp? bedriftene vil jo ikke tenke at de ikke trenger "å vokse så mye" som du silkemykt presenterer det, de vil jo legge ned. ansatte mister jobben.

Skriv en ny kommentar

hits