Svar fra Elle

Da var jula over, og i motsetning til Voe overlevde denne bloggen nyttårsfeiringa. Som noen av dere fikk med dere, var Ungdom mot retusjert reklame ute og ba Elle om å lage en uretusjert utgave av bladet sitt. I ettertid svarte Elles redaktør oss litt lengre i en e-post. Der skriver hun blant annet:

"(...) retusjering er ikke nødvendigvis det samme som manipulering, det vil si at retusj ikke pr definisjon manipulerer bildet eller forandrer utgangspunktet radikalt.

 

I dagens digitale verden er det nesten ingen grenser for hvor mye man kan manipulere bilder. Vi har jo alle sett eksempler fra medier hvor for eksempel  personers utseende er blitt endret radikalt. Men dette er ikke noe vi gjør i ELLE, og jeg tror vel ikke det er noe utbredt i norske blader/medier over hode. (...)

 

 

Med vennlig hilsen/best regards

 

Signy Fardal

Sjefredaktør/Editor in Chief"

 

 

Mange fine ord og vendinger her, men jeg er fortsatt ikke helt overbevist. Særlig når jeg så det nyeste nummeret til Elle, med modellen Hanneli på forsiden:

 



Ta en ekstra titt på den høyre armhulen her. Går det an å ha en armhule som går innover på den måten? Det var i hvert fall nytt for meg. Tror det er noe nytt for Hanneli også, på dette bildet har hun vanlig armhule igjen:

 



Hva tror dere? Har Photoshop vært på besøk?

 

3 kommentarer

Ronny

04.01.2011 kl.13:46

Hun har nok bare trent svært mye nedtrekk bak nakke. Slike armhuler er slett ikke uvanlige i kropsbyggingens verden!

Rød Rebell

04.01.2011 kl.14:07

Haha, nydelig!

Julie egeland

06.01.2011 kl.23:45

Det er veldig bra at Rød Ungdom og du, iver, fokuserer på retusjering av reklame. veldig bra kampanje som jeg støttet fullt ut. Men; fokuser ikke bare på vekt, men også retusjering av tenner, hud og hår. Jeg føler at rød ungdom til dels er mer opptatt av vekt enn det modellene/moteindustrien selv er, og glemner det overnevnte. Dersom de påpekte armhulene hadde vært som på bildet nedenfor ELLE magasinbildet, mens tenner, hud og hår ville vært uberørt av photoshop ville dette mest trolig vakt mer oppsikt og vært mindre "modell aktig" enn det omvendte. polering av overflaten er etter min mening det største problemet med retusjering av reklame.

- julie

Skriv en ny kommentar

hits