Naivt av VG



På mandag hadde Linda (feministisk ansvarlig) og jeg et leserinnlegg på trykk i VG. Legger det ut her også, siden VG ikke publiserer debattsidene sine på nett:


Naivt av VG


VG går på lederplass til angrep på Rød Ungdoms krav om merking av retusjert reklame, og kaller forslaget naivt og lettvint. Vi mener på vår side at det er VG som står for naiv og lettvint argumentasjon. Vi frykter at VG ikke har forstått hvor skadelig retusjert reklame er.


Usunt

Motereklame har enorm påvirkning på jenters selvbilde. I en undersøkelse fra Norsk Statistikk oppgir fire av ti kvinner under 30 år at de får dårligere selvbilde når de ser motebilder. Når disse reklamene ikke bare viser oss et kroppsideal som er usunt, men også umulig, blir konsekvensene alvorlige. 52 prosent av alle 15-åringer synes de er for tykke, mens det i realiteten kun gjelder 12,9 prosent av dem. 50 000 norske jenter lider av spiseforstyrrelser og sykdommen er tredje største dødsårsak blant unge jenter i Europa. Disse dramatiske tallene er uløselig knyttet til reklamens påvirkning. Vi er ikke enige i påstanden om at man ikke lar seg påvirke, selv om vi gjerne skulle ønske at det var sånn. Hvorfor skulle ellers moteindustrien ta seg råd til å retusjere reklamebildene, hvis det ikke fungerte?


Sykelig ideal

Lederskribenten skriver at det er umulig å innføre merking siden all reklame er retusjert, og det er vanskelig å trekke en grense. Vi synes ikke det er vanskelig. Grensen går ved manipulering av kropper i reklame. Hensikten er ikke å ramme alle som justerer på fargene på et bilde, men alle som skaper et sykelig kroppsideal. Videre påstås det at merking fort vil miste sin effekt, siden den vil dukke opp overalt. Rød Ungdoms mål med forslaget er naturligvis å bli kvitt retusjert reklame. Vi tror merkene vil gjøre det uaktuelt å retusjere modeller, siden et merke vil ødelegge reklamens effekt. Dersom det ikke fungerer, må det brukes sterkere lut. Da kan et lovforbud være aktuelt. Norge har forbud mot tobakk- og alkoholreklame, fordi vi vet det er skadelig. Da må vi også være villige til å gå langt for å bli kvitt retusjert reklame.


Enorm støtte

VG er enige i at slankepresset mot unge jenter er bekymringsverdig, men mener løsningen ligger i at vi må «lære oss å sortere mellom hva som er virkelighet og hva som er manipulert». Da reduserer man et stort samfunnsproblem til et individuelt ansvar. Problemet med skjønnhetstyranniet må tas ved roten, og ikke overlates til hver enkelt jente å måtte leve med. Rød Ungdoms krav om merking av retusjert reklame har enorm støtte, også blant VGs lesere. På VGs moteblogg minmote. no svarer 85 prosent av leserne at de ønsker å forby retusjering av reklame. Folk er lei av moteindustriens falske idealer, og det er kun et spørsmål om tid før dette kravet ikke lenger kan avfeies som lettvint.

 

Vil du også at retusjert reklame skal merkes? Da burde du i det minste melde deg inn i facebook-gruppa.

8 kommentarer

Runa

12.08.2010 kl.11:58

Den piecen var den hun ene fra Molde som lagde :)

Iver

12.08.2010 kl.12:25

Å ja, trodde det var Medo siden han posa foran den...

eigenarta

12.08.2010 kl.14:54

Det du skriver er så riktig. Jeg er glad det er noen som engasjerer seg, og som faktisk klarer å organisere noe for forandring (og jeg melder meg inn i facebook-gruppa med en gang - hva annet kan man være med på?).

Iver

12.08.2010 kl.16:10

eigenarta: hvis du vil gjøre mer for denne saken, vil jeg jo anbefale deg å bli med i RU. Da kan du f eks bli med på høstens kampanje mot retusjerte reklamer. Det kommer til å likne litt på dette: http://www.flickr.com/photos/rodungdom/4626672714/, men det blir enda større og bedre.

SOFSEN

13.08.2010 kl.03:07

Åh, er det rart jeg liker dere.

Ragnhild

14.08.2010 kl.20:31

Å, dritbra!

Elsker artikkelen, nøyaktig, saklig, riktig, viktig!

Melder meg inn og skal få med mange fleire!

Ragnhild

14.08.2010 kl.20:32

Å, dritbra!

Elsker artikkelen, nøyaktig, saklig, riktig, viktig!

Melder meg inn i facebook-grippa og skal få med mange fleire!

rosaragnhild

14.08.2010 kl.20:37

Å, dritbra!

Elsker artikkelen, nøyaktig, saklig, riktig, viktig!

Melder meg inn og skal få med mange fleire!

Skriv en ny kommentar

hits